Tuesday 20 November 2012

Suami kerja apa?

Sejak aku pindah, aku perasan si dia selalu memandang aku bila dia berjalan di hadapan rumah. Kekadang, aku sengaja memerhati si dia, tetapi dia buat tak endah. Bila aku buat-buat tak pandang, aku nampak ekor matanya melihat aku.

Setiap pagi, pada waktu yang sama. Setiap pagi bila aku menyidai baju, dia akan lau. Keinginan aku untuk menegur semakin memuncak. Dari pandang-pandang, bertukar menjadi senyuman. Hendak ku sapa, lidah ku kelu. Mungkin si dia pun begitu. Apa istimewanya aku sehingga si dia cuba mengorat aku.

Akhirnya, tanpa disangka-sangka, 20 minit sebelum aku menulis coretan ini, dia menyapa aku.


Nyonya: alo incik, wah... incik manyak rajin eh. wa tiap-tiap pagi lalu sini lu sidai baju.

Aku: tak dalah ah so... isteri pergi kerja, saya sidailah baju..

Nyonya: manyak bagus. incik tak pergi kirija?

Aku: tak.... saya surirumah sepenuh masa (dlm nada bergurau sambil ketawa).

Nyonya: incik punya suami kerja apa?


2 comments:

  1. Incik punya suami talak kisian ka sama incik, pregnant lagi bikin kerja berat

    ReplyDelete
  2. Incik sudah dekat mau beranak tak boleh bikin kilija belat, mesti manyak rehat

    ReplyDelete