Thursday 18 October 2012

Asal nama tempat

Telok Gong, Kelang
Ulu Melaka, Langkawi
Pulau Melaka, Kelantan
Simpang Empat, Perlis

Di atas adalah beberapa contoh nama tempat di Malaysia. Kesemua nama tesebut samada menggunakan nama Melaka atau mempunyai tempat yang namanya sama di Melaka.

Mengikut ceritera lama, ghamai penduduk yang berasal daghi Melaka telah berpindah ke luau negeghi. Sebagai memperingati asal usul dan ketughunan megheka, maka tempat baghu megheka bermastautin, megheka letaklah nama asal kampung megheka di Melaka atau megheka megheka satu nama baghu tetapi menggunakan nama Melaka sebagai tanda ingat.

Sebenaunya yang paling menaghik pehatian aku ialah persamaan Umbai di Melaka dan Mumbai di India. Semasa depa buat keja koghek tanah kat tapak asal Polis Pelancung, depa tejumpa satu manuskrip mengenai asal nama Mumbai. Ghupanya manuskrip tu menceghitakan perihal ketughunan Shah Rukh Khan. Kalau tak silap akulah, itulah sebab utama Shah Rukh Khan mendapat gelaran Datuk daghi keghajaan Negeghi Melaka.

2 comments:

  1. mak ai...keturunan shah rukh khan pernah dtg malaysia ke???

    [Gadget & Aksesori Steampunk Yang Cool]

    ReplyDelete
  2. Bukan sebab tu tapi 500 tahun dulu Melaka bukan kecik macam sekarang. Kat Langkawi ada Ulu Melaka sebab memang tempat tu di ulu Empayar Melaka suatu ketika dulu.

    ReplyDelete