Thursday 21 June 2012

Aku jadi ayah

21 jun 1999 di Felda Chemomoi, Triang, Pahang.


hari ini dlm sejarah. pada hari ini dalam tahun 1999 di felda chemomoi. seorang suami sdg menanti isterinya keluar dari bilik air utk solat subuh bersama. tiba2 si isteri menjerit memanggil suaminya, "abang! abang!" 


si suami dah mula panik. mak bapak mertua dan ipar semuanya di shah alam. pagi tu pula, si suami sepatutnya balik ke melaka kerana si suami biasanya akan balik melaka pada hari isnin. "knp yang?" tanya si suami yg berlari ke bilik air. si isteri sambil manahan sakit dan memegang perut memberitahu yg anak dah nak keluau. 


di subuh yg sunyi, sejuk dan di penuhi kabus pagi, si suami start moto nak pergi rumah mak bidan. dlm keadaan elam kabut nak cari mak bidan, bbrp ekor ayam mati dilanggar. innalillahiwainnailaihirajiun. 


sambil melanggar ayam2 tersebut, si suami terfikir, nak panggil bidan kampung atau bidan gomen. penyudahnya kedua2 bidan dipanggil. 


kemudian bidan kg dtg ke rumah dan mengarahkan lelaki tersebut segera membawa isterinya ke rumah sakit sebab dah nak bersalin. maka dibawa isterinya sejauh 65 km ke hospital mentakab. si lelaki menenangkan isterinya sepanjang perjalanan. 


setelah tiba di hospital mentakab, si isteri ditolak masuk ke kamar bersalin sambil si suami dihalang dari sama2 masuk. si suami engkar dgn arahan dan memberi alasan "ini kali pertama saya nak jadi ayah". merayu punyalah merayu, si suami akhirnya membawa diri keluar dari kamar bersalin sambil memberi kata dua kpd matron, "hubungi saya pada kadar segera setelah isteri saya bersalin" 


setelah menungu bbrp jam, akhirnya si isteri melahirkan anak sulung mereka tepat jam 12.34 tengahari. si suami tak tergambar kegembiraannya. maka si suami apabila diberitahu akan kalahiran anak sulungnya, dgn penuh bangga dan syahdu memasuki wad bersalin dan dgn perlahan mengahmpiri katil isterinya yg tercinta. yg dicarinya adalah anaknya. dan apabila ternampak anaknya terbaring sebelah isterinya, air mata bergenang dan terus diangkat bayinya itu dicium bertalu2 dan diazankan. 


setelah memastikan isteri dan anaknya sihat, si suami terus kelaur wad utk membuat bbrp panggilan talipon utk berkongsi kegembiraan beliau menjadi ayah. 


setelah dua hari di hospital maka si steri dan anak dibawa pulang ke chemomoi. anak yg baru dilahirkan itu diberi nama MUHAMMAD AIMAN BIN ROSMAN. 


terimakasih pada isteriku, nornaliza binti omar kerana telah mengharungi jerit perih mengandungkan dan melahirkan anak kami.






satu duo tigo ompek
lima enam tujuh lape
bilo anak hisap kopek
hok bapak tok seh tumpe

2 comments:

  1. Happy besday ke berapa yek utk anakanda tuan SDARA
    Roslan Ahmad

    ReplyDelete