Tuesday 20 March 2012

Lapang.

Tersebut al kisah di satu daerah di negeri Terengganu. Ada satu keluarga terdiri dari tujuh orang. Keluarga ini agak serba kekurangan dan tidak berkenderaan. Kalau hendak ke luar daerah, maka kesemua mereka akan menaiki bas.

Setelah sekian lama mengumpul duit, maka si bapa membawa kesemua ahli keluarga ke Pusat Jualan Perodua. Gembiranya hati isteri dan anak-anak yang seramai lima orang. Dengan pendapatan yang tidak seberapa dan jumlah duit yang terkumpul, si bapa hanya layak membeli Perodua Kancil.

Sementara si bapa mengisi borang, ibu dan anak-anak mengahmpiri kereta Kancil yang ada dalam ruang pameran. Ke semua pintu dibua, ditutup, dibuka kembali. Mereka semua menuggu si bapa untuk sama-sama mendekati kereta Kancil tersebut.

Si bapa pun datang dan terus duduk di tempat pemandu dan menyruh isterinya duduk di sebelah. Dan anak-anak mereka berebut-rebut hendak masuk dan duduk di belakang. Keadaan agak sempit apabila kelima-lima anak mereka cuba masuk dan duduk. Maka berhimpitlah mereka berlima dan suasan jadi hingar dengan telatah anak mereka.

Dengan tidak semena-mena anak yang bongsu berkata,

"Kang besh kalau kita ada lagi sorang adik?"

Si ibu dengan tersenyum menjawab....

"Kamu berlima kat belakang tu dah sempit, ni nak tambah lagi sorang?"

Dan anak pun dengan selamba menjawab...

"Kita bertujuh memanglah sempit. Kalau ada adik, barulah lapang."

No comments:

Post a Comment